På spaning efter det goda samtalet

Marianne Gustafsson- om medkänsla och personlig utveckling i företagsvärlden och terapivärlden

Håller världen på att bli lite snällare? Ja, jag tror att vi börjar förstå att egenskaper som vänlighet, ödmjukhet, respektfullhet och omtanke ger oss ett lyckligare liv och ett bättre samhälle. Och att vi behöver vara i interaktion med varandra för att växa och utvecklas. För att kunna göra det behöver vi också goda ledare. Men hur skapar man samtal som leder till denna förändring?

Google satsar på personlig utveckling

Företaget Google har rankats som en av USA:s bästa arbetsplatser. Medarbetaren Chade-Meng Tan har utvecklat Googles utbildningskoncept för chefer och medarbetare. Undervisningen ska leda till emotionell och mental utveckling. Medkänsla får oss att känna oss lyckliga. Lyckliga medarbetare och ödmjuka ambitiösa chefer skapar också mer framgångsrika företag menar Meng. För att utvecklas behövs träning på uppmärksamhet och självkontroll samt nya mentala vanor. Det krävs personlig utveckling inifrån.fåglar i hjärtformation

Meng har en viktig poäng. Hur ofta tänker vi att vi behöver träna oss mentalt och emotionellt för att kunna visa respekt, ödmjukhet, medkänsla och kärlek i våra möten med andra människor? Hur ofta tänker vi att vårt förhållningssätt är det som skapar antingen förutsättning för förändring – eller hindrar den?

Förhållningssätt som skapar goda samtal

Inom psykoterapifältet är det idag populärt att skapa manualer för olika terapiformer. Ganska länge trodde jag att de begränsade det intuitiva inslaget i samtalet och möjligheten att utgå från mina patienters behov. Jag har nu lärt mig att flera av de mest framgångsrika metoderna inom psykoterapi lägger mycket stor vikt vid terapeutens förhållningssätt och uppmuntrar denna till att träna på medkänsla, barmhärtighet och empati.

Visst är det väl logiskt att det är terapeutens förhållningssätt som skapar framgången inom dessa metoder snarare än metoden i sig? Ingen av oss vill öppna oss och berätta om sådant som känns privat och känsligt för någon vi inte litar på. Vi vill inte heller prata med någon som inte lyssnar eller som inte verkar gilla oss. Om vi skulle ställa samma krav på oss själva, som Meng hoppas att alla medarbetare uppnår inom Google, så skulle vi lyckas i allt högre grad med våra uppdrag att hjälpa människor att förändras.

Goda förändrande samtal

Jag satt en natt för tio år sedan – någon helt annanstans än i terapirummet – och samtalade med en för mig just då helt främmande person. Hans ärliga frågor, hans uppenbara intresse, hans förhållningssätt som var respektfullt, medkännande och empatiskt gjorde att jag fick fatt i mycket viktiga delar av mig själv. Mitt liv förändrades. I psykoterapi eller i coachande samtal är dessa ögonblick av förståelse – då när vi söker oss in i varandras psyken och möts där med respekt och lyhördhet för varandra – de ögonblick som kan förändra liv.

 

Vill du läsa artikeln i sin helhet? Fyll i formuläret här > (Obs! inte kommentarrutan nedan) och skriv “artikel 04-13″ i meddelanderutan, så mejlar vi en PDF-fil till dig! Där finns också en litteraturlista.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>