Kreativ & Utvecklande Konsultation
- en metod för problemlösning

Marianne GustafssonTänk dig att du har ett problem på din arbetsplats, det kan vara vad som helst. Konflikter i en arbetsgrupp. Ett nytt projekt som ska starta eller skapas. Rutiner som inte fungerar eller som saknas. Problem som du kanske om och om igen försökt att lösa men inte lyckats med. Kan då en konsultation på en och en halv timmes tid ge dig helt nya idéer kring hur du ska lösa ditt problem?

En konsultation kan beskrivas som ett coachande samtal eller ett handledande samtal. Att arbeta med konsultationer är att skapa en atmosfär där nya tankar och lärande står i centrum. Atmosfären i en konsultation måste vara både tillåtande, respektfull och stödjande för att nå resultatet – förändring. Vår konsultativa metod bygger på en väl beprövad metod inom psykoterapifältet, nämligen “Reflekterande processer” (Tom Andersen 1994) – med andra ord “samtal och samtal om samtalen”. I vår metod är de reflekterande processerna bärande idé för att skapa förändring.

Vad är det då som händer i en konsultation? Vad är det som gör oss kreativa? Vad är det som gör att vi inte tänker i samma banor kring problemet som vi annars så lätt gör i vanliga samtal? Jo, vi får helt enkelt nya perspektiv. Vi utvecklas över vår förmåga. Genom det ständiga reflekterandet i en konsultation kommer många nya tankar, associationer och idéer upp på bordet. När vi lyssnar på andras samtal händer det något. När vi lyssnar på vad andra säger om det vi själva just sagt, eller presenterat som ett problem, lyfts perspektiven –  eller taket om man så vill. Vi uppnår ett “halleluja­moment”. Eller som någon uttryckte det, “en tonartshöjning”. Vi ser problemet på nya sätt. Vi hittar nya möjligheter. Vi upptäcker att vi plötsligt tänker på ett sätt som vi inte gjort tidigare; man kan ju göra si, eller så, och varför har jag inte tänkt på det förut? I slutet av konsultationen frågar samtalsledaren hur gruppen tänker gå tillväga för att lösa sitt problem. En konkret handlingsplan upprättas och en uppföljande konsultation bestäms om gruppen så vill.

I konsultationen intar vi som samtalsledare en “icke vetande position” (Anderson & Goolishan 1992). Samtalsledaren försöker att inte låta sig färgas av tidigare kunskaper och erfarenheter. Det finns inget ”rätt eller fel”. Det hindrar däremot inte att samtalsledaren kan Fönstertvättninganvända sin kompetens. Med andra ord; samtalsledaren har inte en dold agenda där det rätta svaret på problemet redan ligger i byxfickan, eller där färdigsydda lösningar på liknande problem används. Varje konsultation är ett från början oskrivet blad, och varje lösning på det problem som presenteras är därför unikt och gemensamt skapat av både deltagare och samtalsledare i konsultationen.

Vill du läsa artikeln i sin helhet? Fyll i formuläret här > (Obs! inte kommentarrutan nedan) och skriv “artikel 4″ i meddelanderutan, så mejlar vi en PDF-fil till dig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>